Κατάργηση του Τμήματος Μηχανικών Περιβάλλοντος
του Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδος
880 φοιτητές του Τμήματος Μηχανικών Περιβάλλοντος του ΔΙΠΑΕ, βρίσκονται κυριολεκτικά μετέωροι εξαιτίας της αιφνιδιαστικής απόφασης της Διοικούσας Επιτροπής του Διεθνούς Πανεπιστημίου να το καταργήσουν!
Σε μία πόλη όπως η Θεσσαλονίκη που υφίσταται την υποβάθμιση του αστικού ακόμα και του περιαστικού περιβάλλοντος με συνεχόμενα επεισόδια υπέρβασης των ορίων αέριας ρύπανσης, κυκλοφοριακής ασφυξίας και έλλειψης χώρων πρασίνου είναι μονόδρομος η ζωτική ανάγκη για νέα οπτική στον αστικό σχεδιασμό, εφαρμογή λύσεων που μειώνουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμα και υιοθέτηση πρακτικών που εντάσσονται στο πλαίσιο ανάπτυξης μιας βιώσιμης και έξυπνης πόλης.
Σ’ αυτήν ακριβώς την περίοδο που παράλληλα διανύουμε σοβαρή οικονομική, κλιματική και ενεργειακή κρίση με πολυεπίπεδες επιπτώσεις στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο, η αιφνιδιαστική, μονομερής και χωρίς επιχειρήματα απόφαση της Διοικούσας Επιτροπής του ΔΙ.ΠΑ.Ε. για κατάργηση του Τμήματος Περιβάλλοντος, απομακρύνει την εκπαίδευση ικανών επιστημόνων και στελεχών για την αντιμετώπιση περιβαλλοντικών θεμάτων ενώ ανατρέπει τον οικογενειακό σχεδιασμό εκατοντάδων οικογενειών της ευρύτερης περιοχής του πολεοδομικού συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης όπως και άλλων περιοχών της Ελλάδας από όπου προέρχονται οι φοιτητές/τριες, καθώς το εισόδημα χιλιάδων επαγγελματιών εξαρτάται άμεσα από τις δραστηριότητες των φοιτητών.
Οι κατευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του ΟΟΣΑ για θέματα βελτίωσης και αποκατάστασης του περιβάλλοντος, ενεργειακής μετάβασης και απεξάρτησης από ρυπογόνες προσεγγίσεις του παρελθόντος, σχεδιασμού και κατασκευής βιώσιμων υποδομών, θέτονται σε ύψιστη προτεραιότητα και καλούνται να υποστηριχθούν από επιστήμονες που σπουδάζουν το αντικείμενο του Μηχανικού Περιβάλλοντος.
Το «έξυπνο» Τμήμα Μηχανικών Περιβάλλοντος του ΔΙΠΑΕ
Με τη χρήση των νέων τεχνολογιών, η Δημόσια Διοίκηση προσαρμόζεται πλέον στο νέο ψηφιακό περιβάλλον διευκολύνοντας την καθημερινότητα του χρήστη και αναβαθμίζοντας την ποιότητα ζωής του. Αυτός είναι ο στόχος των σύγχρονων έξυπνων πόλεων που περνούν το κατώφλι της 4ης Ψηφιακής Επανάστασης. Οι φοιτητές του Τμήματος Μηχανικών Περιβάλλοντος του ΔΙΠΑΕ έχουν αναπτύξει και προβάλει σειρά καινοτομιών που διευκολύνουν την καθημερινότητα στις σύγχρονες πόλεις (έξυπνη διαχείριση απορριμμάτων, έξυπνοι σηματοδότες, έξυπνη συνοικία).
Με τη διαχρονική συνδρομή των διδασκόντων του Τμήματος Μηχανικών Περιβάλλοντος έχουν αντιμετωπιστεί ανακύπτοντα θέματα στον κλάδο της μυδοκαλλιέργειας στη θαλάσσια περιοχή του Θερμαϊκού κόλπου συμβάλλοντας στη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων της περιοχής και στην ποιοτική αναβάθμιση του τελικού προϊόντος. Το Τμήμα στέκεται αρωγός στα μέλη του κλάδου για τα ιδιαίτερα έντονα και χρονίζοντα περιβαλλοντικά ζητήματα που τους απασχολούν.
Η έρευνα σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο έδωσε αποτελέσματα για νέες μεθόδους περιορισμού ρύπων και επαναχρησιμοποίησης παραπροϊόντων υλοποιώντας αρχές κυκλικής οικονομίας, ενώ αναμένονται σημαντικές πληροφορίες με την ολοκλήρωση των νέων μεταπτυχιακών και διδακτορικών διατριβών.
Με το πενταετές προπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών, το Τμήμα προετοιμάζει άρτια καταρτισμένους Μηχανικούς Περιβάλλοντος που προάγουν την έρευνα και την καινοτομία καλύπτοντας όλα τα πεδία που υπηρετεί το γνωστικό τους αντικείμενο, ενώ το Τμήμα με 3 προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών εξειδικεύει επιστήμονες σε μεταπτυχιακό επίπεδο στα δύο συνεργαζόμενο δι-ιδρυματικά με την Ιατρική Σχολή του ΑΠΘ και ΔΠΘ και το Τμήμα Γεωλογίας του ΑΠΘ, με το Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών του ΔΠΘ, και σε προχωρημένα γνωστικά αντικείμενα σε δικό του πρόγραμμα.
Πρόκειται για Τμήμα αυτάρκες σε κτιριακές και εργαστηριακές υποδομές και είναι εξοπλισμένο με πρόσφατο, σύγχρονο και μοναδικό εξοπλισμό μεγάλης αξίας, από συγχρηματοδοτούμενα ευρωπαϊκά προγράμματα.
Επιπλέον, το Τμήμα Μηχανικών Περιβάλλοντος του ΔΙΠΑΕ όπως και τα άλλα δύο τμήματα της Σχολής Μηχανικών που θίγονται με την απόφαση της Διοικούσας Επιτροπής του ΔΙΠΑΕ, έχουν αναπτύξει στενές παραγωγικές συνεργασίες με τον επιχειρηματικό κόσμο της ευρύτερης περιοχής της Θεσσαλονίκης προάγοντας την καινοτομία και εφαρμόζοντας τις αρχές της βιώσιμης ανάπτυξης.
Όπως χαρακτηριστικά τονίζουν οι ίδιοι οι φοιτητές και οι οικογένειές τους, η επιλογή του συγκεκριμένου Τμήματος και ο προγραμματισμός της ζωής τους έγινε με κύριο κριτήριο ότι το Τμήμα βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη και το επέλεξαν γνωρίζοντας ότι βρίσκεται ακόμα στη διαδικασία της πιστοποίησης. Είναι επίσης σημαντικό το γεγονός ότι το 70% των εισαχθέντων του 2021 είχαν δηλώσει το Τμήμα στις 3 πρώτες προτιμήσεις τους και ότι το 2020 είχε την υψηλότερη βάση εισαγωγής σε σχέση με τα άλλα ομοειδή τμήματα της χώρας παραμένοντας σταθερά στις δύο πρώτες θέσεις. Αλλά και όσον αφορά στην αναζητούμενη εξωτερίκευση των ΑΕΙ, αξίζει να αναφερθεί ότι στο Τμήμα φοιτούν δύο φοιτητές από τη Ρωσία και τη Λαϊκή Δημοκρατία του Κογκό που το επέλεξαν ως πρώτη τους επιλογή. Εκφράζεται η έντονη ανησυχία ότι η αιφνιδιαστική απόφαση για κατάργηση του Τμήματος θα οδηγήσει πολλούς από τους φοιτητές/τριες ακόμη και στην εγκατάλειψη των σπουδών τους. Και αυτό γιατί παρά την υπόσχεση της Πολιτείας ότι οι υφιστάμενοι φοιτητές θα ολοκληρώσουν τις σπουδές τους και θα τους απονεμηθεί ένα πτυχίο, αυτό θα είναι χωρίς αντίκρισμα και υποβαθμισμένο, επειδή η ολοκλήρωση της θεσμοθετημένης διαδικασίας για απονομή επαγγελματικών δικαιωμάτων δεν θα είναι εφικτή σε οποιοδήποτε υπό κατάργηση τμήμα.
Ιδιαίτερα δε, μετά την ομολογία του Προέδρου της Διοικούσας Επιτροπής στα ΜΜΕ ότι τα τμήματα της Σχολής Μηχανικών αποτελούν το δεύτερο Πολυτεχνείο της Θεσσαλονίκης, ζητούμε αυτό που από την πρώτη ημέρα λειτουργίας μας θέσαμε ως στόχο και πλέον αναγνωρίζεται απ΄ όλους, τη σύσταση Πολυτεχνικής Σχολής στο Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος και την ένταξη του Τμήματος σε αυτήν, ώστε
- να διασφαλιστούν άμεσα τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων,
- να αναγνωριστεί το υψηλό επίπεδο της προσφοράς του Τμήματος
- να συνεχιστεί απρόσκοπτα η λειτουργία του στο φυσικό του χώρο, στην Αλεξάνδρεια Πανεπιστημιούπολη Σίνδου – Θεσσαλονίκης.
Απόψεις Συνέλευσης Τμήματος Μηχανικών Περιtβάλλtοντος ΔΙΠΑΕ(1)